Autovakantie: Ga jij goed voorbereid op vakantie?

Autovakantie: Ga jij goed voorbereid op vakantie?

In de vakantieperiode trekken veel Nederlanders er graag op uit met de auto. De auto is en blijft namelijk nog altijd het populairste vervoermiddel; iets meer dan de helft kiest voor een autovakantie. Om je rit naar de vakantiebestemming zo onbezorgd mogelijk te laten verlopen, zijn er een aantal dingen waar je rekening mee kunt houden. Een goede voorbereiding kan je een hoop stress besparen. Daarom geven we autovakantie-tips over de autocheck, het inpakken, maximaal laadgewicht, brandstofverbruik, verplichte tools voor in de auto, tol, pechhulp en meer belangrijke punten.

Autocheck voor vertrek

Met het extra gewicht aan bagage, de steile berghellingen en de lange afstanden is de kans op een mankement aan de auto tijdens je vakantie nét wat groter dan tijdens routineritjes op de Nederlandse wegen. Het is daarom verstandig de auto voor vertrek te laten controleren bij de garage. Vrijwel iedere autodealer checkt voor een paar tientjes of de remschijven, de airco en de ruitenwissers nog een vakantie (en hopelijk langer) meegaan. Doe de controle ruim voor vertrek, zodat er genoeg tijd is voor een eventuele reparatie aan je wagen.

Je hoeft niet alles bij een specialist te laten controleren, er zijn ook wat handelingen die je zelf kunt verrichten. Daarmee bespaar je op onderhoudskosten. Zoals het controleren van de bandenspanning en de profieldiepte van de banden. En ook de vloeistoffen, zoals koel-, rem en ruitensproeivloeistof, kun je zelf checken. Zo weet je of je ze moet bijvullen en of je reservevloeistof moet meenemen. En… heb je eigenlijk wel een reservewiel in de achterbak liggen? Goed om daar even naar te kijken.

Inpakken: indeling kofferbak

Maak voordat je gaat inpakken een paklijst voor de autovakantie. Eenmaal ingepakt? Dan kan de indeling van de kofferbak – en de rest van de auto – beginnen. Hoe doe je dit zo praktisch mogelijk? Zware koffers en tassen kun je het beste onder in de kofferbak leggen. Mocht niet alles passen en komt er bagage boven de rugleuning van de achterbank uit, zorg dan voor een bagagenet of -rek en zet de bagage goed vast. Zo voorkom je dat er bij een ongeluk of plotselinge stop tassen, koffers of losse spullen door de auto vliegen.

Controleer ná het volladen van de auto hoe de bandenspanning is: voor een betere wegligging en brandstofbesparing moet die worden verhoogd wanneer de auto zwaar wordt beladen. Hoe slapper de banden, hoe meer brandstof er verbruikt wordt tijdens de rit. Maar zorg er ook voor dat de spanning niet te hoog is, want dat kan weer zorgen voor een klapband en minder grip op de weg. En dat is gevaarlijk. De juiste bandenspanning verschilt per auto. Op een sticker in de deurpost, zonne- of brandstofklep zit (waarschijnlijk) een sticker waarop de juiste bandenspanning voor jouw auto staat.

Overbagage en brandstofverbruik

Als je niet, of in mindere mate, wordt beperkt door een bagagelimiet ben je snel geneigd om meer mee te nemen dan nodig is. Maar ook als je de ruimte hebt, is het goed om na te denken over de hoeveelheid spullen die je meeneemt. Overbagage zorgt namelijk voor een hoger benzineverbruik en soms zelfs voor onveilige verkeerssituaties. Zeker wanneer het maximale laadgewicht van de auto wordt overschreden. Handig; het maximale laadgewicht vind je op je kentekenbewijs. Laat overbodige spullen dus thuis als je op autovakantie gaat. Let ook een beetje op je rijstijl, daarmee heb je namelijk invloed op het brandstofverbruik.

Tolbadge

In veel landen in Europa wordt tol geheven of geldt een vignetplicht. Tegenwoordig kan het betalen van tol op steeds meer plekken met een creditcard, in plaats van alleen contant. Heb je slechts contant? Dan heb je kans dat je in een veel langere rij komt te staan. Voor de Franse tolpoorten is er een elektronische tolbadge te koop, waarmee je eenvoudig bij aparte (en vaak snellere) rijen kunt betalen. Om door Oostenrijk en Zwitserland te rijden, heb je een vignet nodig. Dit kun je ook vaak bij de snelweggrensovergangen kopen. Wil je zo’n vignet vooraf regelen, dan kun je deze online bestellen.

Met het oog op het milieu en uitstoot, zijn er tegenwoordig (delen van) landen waarin je auto aan bepaalde milieuvoorwaarden moet doen. Om aan te geven dat jouw auto aan de milieueisen voldoet, moet je een milieusticker aanvragen. Voldoet de auto niet aan de eisen, dan mag je zo’n gebied niet door en moet je een andere route nemen. Benieuwd welke spullen er verplicht zijn in de landen waar jij deze zomer naartoe of doorheen rijdt? Check dan de infopgraphic hieronder.

Regels, boetes en verplichtingen

In het buitenland gelden soms andere verkeersregels dan die we in Nederland kennen. Wist je bijvoorbeeld dat je als brildragende bestuurder in Spanje altijd een reservebril bij je moet hebben? En de bedragen voor bekeuringen zijn soms veel hoger dan in Nederland. In Noorwegen betaal je bijvoorbeeld minimaal € 430,- als je het gaspedaal te hard intrapt en wie in Italië met winterbanden rondrijdt in de zomerperiode, riskeert een bekeuring van minimaal € 419,- en maximaal € 1.682,-. Om onnodige bekeuringen of lastige situaties te voorkomen, is het raadzaam om je voor vertrek kort in te lezen over de grootste verschillen in het buitenlandse verkeer.

Rijden in de bergen

Zodra je de Nederlandse grens passeert, verandert al snel het landschap. Heuvels zorgen voor een aanpassing in jouw rijstijl. Waar je in Nederland al met 80 kilometer per uur het best in de vijfde versnelling kunt rijden, doe je daar in een heuvelachtig landschap geen goed aan. In de bergen moet je toeren maken. Als je het gas intrapt, moet de auto nog kunnen versnellen. Kan dit niet, schakel dan terug. De motor wordt anders te zwaar belast en kan oververhit raken – helemaal als de auto tegen, op of over het maximale laadgewicht zit. Voor bergaf rijden is een lage versnelling de beste keus. Als je je voet van het gas haalt, moet de auto uit zichzelf vaart minderen. Continu op de rem trappen is zo niet nodig en dat voorkomt schade aan het remsysteem.

Pechsituaties

Je hebt je auto goed laten controleren, alles netjes ingepakt en gaat op pad met een autoverzekering waarvan je weet wat deze dekt. Helaas betekent dit niet dat je volledig beschermd bent tegen autopech op vakantie. Weet wat je kan overkomen. Wat zijn veelvoorkomende pechsituaties onderweg? Een lege accu, niet startende auto, kapotte lampen en een lekke band. Verder gebeurt het meer dan eens dat mensen hun autosleutel in het contact laten zitten en de auto op slot doen. Auto openbreken? Nee, zorg er gewoon voor dat je een reservesleutel meeneemt – en deze niet in de auto laat liggen. Verder komen problemen met de remmen voor, het tanken van de verkeerde brandstof en problemen met de vloeistoffen. Natuurlijk zijn er ook nog de extremere varianten; de botsingen. Onvermijdelijk, met zoveel mensen (die lange stukken rijden) op de weg.

Pechhulp nodig

Je hebt pech onderweg… wat doe je dan? Gooi als eerst je alarmlichten aan. Zorg er vervolgens voor dat je op een veilige plek gaat staan. Rij of verplaats je auto naar de vluchtstrook of zijkant van de weg, en plaats een veiligheidsdriehoek achter de auto zodat andere bestuurders je zien staan. Heb je pechhulp nodig, bel dan jouw pechhulpverlener. Die zal er dan voor zorgen dat er hulp wordt gestuurd. Je kunt een verzekering voor pechhulp op vijf verschillende manieren afsluiten: via de autoverzekeraar (dit is niet bij alle verzekeraars mogelijk), via de importeur of het autobedrijf, via een pechhulpdienst, via de reisverzekering (in dat geval ben je alleen verzekerd voor pechhulp in het buitenland en niet in Nederland) of je kiest voor pechhulp on demand.

Zwarte zaterdagen mijden

Zwarte zaterdag. Zeker geen feest, die ellenlange files naar je vakantiebestemming. Waar deze term eerst alleen voor de drukste zaterdagen in Frankrijk werd gebruikt, wordt deze nu ingezet als benaming voor de zaterdagen met de ergste verkeersdrukte in Europa. Ga je rijden, probeer hier dan rekening mee te houden. Weet dat vooral dagen van donderdag tot en met zondag druk zijn. Behalve in Duitsland; daar zijn de donderdag en de zondag de beste dagen om op de weg te zitten. De data voor zwarte zaterdagen verschillen per land. Want hoewel de drukte voornamelijk door de vele vakantiegangers wordt veroorzaakt, er zijn ook een aantal feestdagen in het buitenland die ervoor zorgen dat je vertraging oploopt.

Dus, ga je met de auto op zomervakantie? Controleer dan vooraf gewoon even wanneer de zwarte zaterdagen of andere drukste verkeersdagen zijn in de landen waar jij doorheen gaat rijden. Probeer deze dagen te mijden. Dat kan je mooi wat reisuurtjes besparen. De drukste dagen op de Franse autowegen zijn dit jaar waarschijnlijk 5, 12 en 29 juli.

Korte tips voor zorgeloze autoreis

Dit artikel staat vol met allerlei tips om een betere autovakantie tegemoet te gaan. Hier nog kort wat andere, of herhaalde belangrijke, tips op een rijtje.

  • Wanneer je een vakantie hebt gepland waarbij je door België moet rijden, zorg dan voor een groene kaart. De groene kaart is een Internationaal Verzekeringsbewijs (IVB) en in Belgie een verplicht boorddocument.
  • De groene kaart voor de caravan (alleen als het zwaarder dan 750 kg) is verplicht in Duitsland, Polen en Spanje. Deze groene kaart vraag je aan bij je autoverzekeraar, niet bij je caravanverzekeraar. Bestel je groene kaart ruim voordat je op reis gaat.
  • Check of je pechhulp en/of vervangend vervoer ontvangt als je strandt.
  • Bekijk of je accessoires (navigatiesysteem, audio) zijn meeverzekerd in geval van diefstal.
  • Neem genoeg eten en drinken mee in de auto als je op weg gaat. Mocht je in een lange file belanden, dan heb je genoeg. En zo hoef je niet continu ook nog eens op zoek naar eten tijdens een stop.
  • Zorg dat je auto is gecheckt op ruiten- en koelvloeistof, oliepeil en je bandenspanning optimaal is voor de zwaarte van je bepakte auto.
  • Check wat al is verzekerd door de autoverzekering, of met een eventueel lidmaatschap bij de wegenwacht.
  • Check of je (uitgebreide) buitenland dekking hebt en of je deze wilt afsluiten.
  • Controleer welke spullen je verplicht in de auto moet hebben, verschilt per land in Europa. Denk aan veiligheidshesjes en een verplichte verbanddoos. Als je niet voldoet aan deze regels en je wordt gecontroleerd, dan kan het je veel geld en tijd kosten.

 Verplichte tools buitenland

Anders dan in Nederland gelden in de meeste (Zuid-)Europese landen strenge eisen voor de veiligheidsuitrusting in de auto. Naast een gevarendriehoek zijn soms ook een verbanddoos, veiligheidshesjes voor alle inzittenden, reservelampjes, een alcoholtest en een brandblusser verplicht. Deze tools en andere belangrijke spullen die je tijdens de autovakantie misschien nodig hebt, moet je op een goed bereikbare plaats leggen. Dat is dus niet in die ene tas ergens achter in de kofferbak onder al die zwarte, grote tassen.

Onderstaande informatie geldt alleen voor auto’s met een Nederlands kenteken. Als je in het buitenland een auto huurt met een kenteken van het land zelf, gelden andere regels. Vraag de geldende eisen altijd na bij het verhuurbedrijf.

Heel fijne vakantie!

Bron: Pricewise

Laat een reactie achter